Blog > Komentarze do wpisu
Rowerem przez Elbląg

Parę dni temu zapoznałem się z propozycją Grzegorza Nowaczyka na utworzenie w Elblągu stanowiska Oficera Rowerowego. Pomysł od razu przypadł mi do gustu i natychmiast przedstawiłem go swoim znajomym. Wielu elbląskich Internautów niestety podchodzi do niego sceptycznie twierdząc, że nie należy tworzyć nowego miejsca pracy. Obowiązki Oficera Rowerowego mógłby przejąć jeden z obecnych pracowników UM, czy też powinny być prowadzone konsultacje z przedstawicielami środowiska „rowerowego” przy planowaniu inwestycji drogowych w mieście.

Na „chłopski rozum” można się z tym zgodzić, ale czy osoba nie jeżdżąca rowerem po mieście będzie potrafiła rozwiązać bolączki elbląskich rowerzystów? Moim zdaniem NIE! Zawsze byłem i nadal jestem zdania, że urządzenia od wszystkiego są do niczego. Dlatego też nie chciałbym, aby wytyczaniem ścieżek rowerowych zajmowała się niekompetentna osoba.

Obecnie chyba właśnie tak jest, bo patrząc na sieć elbląskich ścieżek rowerowych można śmiało stwierdzić, że część z nich stworzona została ad hoc, bez żadnego pomyślunku.

Elbląskie absurdy

 

Ścieżka przy ul. Robotniczej

Sygnalizator znajdujący się na środku ścieżki rowerowej nie powinien dziwić tych elblążan, którzy na swojej drodze spotkali się z kioskiem ruchu. Na ścieżkach nie powinno być żadnych słupów, śmietników, tablic gdyż stanowią one zagrożenie dla rowerzystów! Czy można przesunąć lampę? Pewnie można, ale to jest dodatkowa praca i koszt, więc pewnie ktoś stwierdził, że taniej wyjdzie jak rowerzyści będą omijać go szerokim łukiem.

 

Kolejny absurd to ustawienie tablicy informacyjnej przy Al. Piłsudskiego.

 

Tablica informacyjna przy Al. Piłsudskiego

Przecież można było ustawić ją 15 cm bliżej ulicy i rowerzyści nie mieliby problemu ze swobodnym przejazdem. Czemu nikt o tym nie pomyślał? Otóż pomyślał, ale w ten sposób: gdyby tablica znajdowała się bliżej ulicy, wówczas zasłoniłaby znajdujące się za nią tabliczki reklamowe. Niestety znowu wygrał pieniądz…

 

Prawo a ścieżki rowerowe…

Zastanawia mnie czy osoby odpowiedzialne za projektowanie ścieżek rowerowych, przejazdów dla rowerów zapoznały się kiedykolwiek z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Wodnej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne.

Przyjrzyjmy się temu dokładniej. Rozporządzenie jasno określa, że szerokość jednokierunkowej ścieżki rowerowej powinna wynosić nie mniej niż 1,5m. Niestety nie wszystkie elbląskie ścieżki spełniają tą normę.

 

Niewymiarowa ścieżka przy ul. Nowowiejskiej

Kolejną istotną rzeczą są krawężniki występujące przy przejazdach przez skrzyżowania. W tym przypadku określono, że wysokość progu nie powinna przekraczać 1cm. Jak jest w Elblągu, można zobaczyć na zdjęciach. Nie wolno zapominać, że ścieżka rowerowa ma być miejscem bezpiecznej jazdy dla każdego rodzaju roweru, nie wszyscy posiadają rowery górskie!

 

Wysokość krawężnika znacznie przekracza normę

Wysokie krawężniki przy ul. Brzozowej

Powyższe przykłady dobitnie pokazują, że powierzenie odpowiedzialności planowania ścieżek rowerowych osobom niekompetentnym nie jest dobrym rozwiązaniem. Dlatego też jestem za wprowadzeniem Oficera Rowerowego do elbląskiego Magistratu!

 

Moje propozycje poprawy komfortu jazdy, które można zrobić od ręki i bez wielkich kosztów:

- zagęścić znaki poziome, aby zmniejszyć ryzyko wtargnięcia na ścieżkę przypadkowych przechodniów

- często oczyszczać ścieżkę z piasku i wyrastających chwastów

- przesunąć znaki informacyjne, śmietniki poza ścieżki rowerowe

- zmniejszyć wysokość krawężników poprzez zrobienie odpowiednich podjazdów

- wyznaczyć na każdym ze skrzyżowań pas dla rowerów

 

Pozdrawiam,

Robert Turlej

piątek, 06 sierpnia 2010, robertturlej

Polecane wpisy

Komentarze
Gość: Matex, 172.16.8.*
2010/08/06 16:33:33
świetnie wypunktowane przykłady i faktycznie rozwiązanie problemu nie nastręczające wielkiego problemu - trzeba tylko chcieć, a chcieć musi miasto! Ważnym jest, aby ich molestować w tej materii i niech działają (niewielkie to wszak obciążenie dla budżetu)
Logotyp Czas na zmiany - Czas na Elbląg